امیرمحمدامیرمحمد، تا این لحظه: 15 سال و 3 ماه و 24 روز سن داره

عشق مامان و بابا

ارگ کریم خان زند

1391/1/16 14:05
1,270 بازدید
اشتراک گذاری

                 امیرمحمد در ارگ کریم خان

     ارگ کریم خان در مرکز شهر شیراز قرار دارد.این ارگ در دوره سلطنت کریم خان زند  ساخته شده است و پس از اینکه کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت برگزید و این مکان را بعنوان محل زندگی خود انتخاب کرد به ارگ کریم خان معروف گردید.ساخت ارگ بین سالهای  ۱۷۶۷و  ۱۷۶۶میلادی انجام شده است.در دوره پهلوی این بنا بعنوان زندان مورد استفاده قرار گرفته است که آسیب های فروانی به کاشیها و آثار بجای مانده از دوره زندیه وارد شده است.

بنای افراشته ارگ کریمخانی، هر مسافر تازه وارد به شهر شیراز را تا مدتها بخود مشغول میدارد. بنای ارگ ترکیبی از دو معماری مسکونی و نظامی است. بخش درونی ارگ با ایوانها و اتاقهای نقاشی شده، آبنماها و باغچه ها از ظرافت خاصی برخوردار است. سه ضلع شمال، جنوب و غرب هر یک دارای یک ایوان و شش اتاق مسکونی در دو طرف آن است. ضلع شرقی شامل حمام خصوصی و برخی امکانات خدماتی است.

برج و باروی چهارگانه به انضمام خندقی که سابقاً دور آن حفر شده بود نیز نقش دفاعی بنا را بر عهده داشته اند. ضخامت دیوارها در پایه ۳ متر و در بالا ٨/٢ متر است. ارتفاع برجها نیز ۱۵ متر میباشد و از آجر ساخته شده‌اند.در درون ارگ نیز تندیس هایی در ابعاد واقعی از کریم خان و نزدیکانش قرار دارد.

             

             

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان محمد گوگولي
11 اردیبهشت 91 21:48
به به چه سفرنامه ي قشنگي چه زيبا نوشتيد انگار از همين جا ميشه حس كرد از بس قلمتون شيوا نوشته احسنت به ماماني و آفرين به پسر خوشگل اميرمحمد كه اين همه افتخارآفريني كرده ميبوسمت نازنينم


قربونت برن عزیزم . لطف داری ....