امیرمحمدامیرمحمد، تا این لحظه: 15 سال و 3 ماه و 17 روز سن داره

عشق مامان و بابا

زلزله

1390/10/22 16:06
1,386 بازدید
اشتراک گذاری

     چهارشنبه 21 دی ماه  ، ساعت حدود 20 و 42 دقیقه ، با امیر محمد در اتاقش مشغول بازی بودم ، که یکدفعه احساس کردم همه چی داره میلرزه امیر محمدو گرفتم و گفتم زلزله . بابایی امیرمحمد و گرفت و به سمت در خروجی رفتیم . بابایی و امیرمحمد رفتن تو حیاط ولی من تا برم زلزله تموم شده بود. خیلی شدتش زیاد بود . از در که اومدم بیرون دیدم پریا و مامانش دم در ایستادن .

    گناهی پریا خیلی ترسیده بود . من و مامان پریا مشغول صحبت شدیم که صدای بابایی از حیاط اومد که صدام کرد . گفتم تموم شد بیا بالا . وقتی اومد با عصبانیت به من و مامان پریا گفت مثلا این چه حرفیه که الآن دارین راجع بهش حرف میزنین .. اتفاق تو یک لحظه میفته ... مامان پریا هم که مات و مبهوت مونده بود فقط با حرکت سر حرفهای بابایی رو تایید میکرد . (البته این کار  بابایی تا چند وقت سوژه خنده من و مامان پریا بود .)

          برگشتیم تو خونه . امیرمحمد گناهی خیلی ترسیده بود . همش میپرسید پس زلزله کو ؟ من فکر کردم دایناسوراومد  همه جارو تکون داد ....   دنبال زلزله بود ... 

                              

بابایی گفت ممکنه پس لرزه داشته باشه . این شد که دوباره رفتیم بیرون . رفتیم خونه مادرجون . بابابزرگ تو خونه بود . ولی مادرجون رفته بود تو کوچه و وقتی باهاش صحبت کردیم با عصبانیت گفت : یعنی چی مگه زلزله شب میاد ؟ بهش گفتیم باهاش (زلزله ) هماهنگ میکنیم دفعه بعد روز بیاد. واین هم اسباب خنده اون شب شده بود .  وقتی برگشتیم خونه از اخبار تلویزیون شنیدیم  که زمین لرزه مازندران 4.8 ریشتر بود و  مرزیکلا بابل کانون زمین لرزه بود .

                         امیرمحمد وبابایی

   با بابایی در مورد زلزله بم و رودبار صحبت کردیم و مردمی که در خواب شبانه شکار زلزله شدند .زمین‌لرزه منجیل-رودبار با قدرت 2/5 در مقیاس ریشتر به وقوع در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد  در پنجشنبه ۳۱ خردادماه ‪۱۳۶۹‬  در نزدیکی شهر رودبار و روستاهای تابعه در استان گیلان و شمال غرب استان زنجان در ناحیه طارم علیا بروز نمود و تا شعاع ۱۰۰ كیلومتری از مرکز زمین‌لرزه موجب خسارات جانی و مالی فراوان گردید. ارتعاشات حاصل از امواج لرزه‌ای در استان‌های زنجان و گیلان و در بخشهایی از استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، مرکزی، مازندران، سمنان، همدان و كردستان به مدت حدود ۶۰ ثانیه احساس گردید و موجب وحشت عمومی شد، لیكن خسارات جانی و مالی به همراه نداشت. این زمین‌لرزه در یك منطقه پرتراكم از نظر جمعیت اتفاق افتاد، بطوریكه علاوه بر روستاهای موجود در منطقه چندین شهر مهم كشور نیز تحت تأثیر آن قرار گرفتند. کانون زلزله مذکور را کارشناسان حدود ‪۱۹‬ کیلومتری از سطح زمین اعلام کردند و علاوه بر حدود ۵۰٬۰۰۰ نفر که بر اثر این رویداد جان خود را از دست دادند، بیش از ‪۲۰۰‬ هزار واحد مسکونی تخریب شدند و خسارات عمده‌ای به تأسیسات و اماکن عمومی در استانهای گیلان و زنجان که متأثر از این زمین‌لرزه بودند، وارد آمد و حدود ۵۰۰٬۰۰۰ تن بی‌خانمان شدند.

زمین‌لرزه بم، زمین‌لرزه‌ای بود به شدت ۶٫۶ ریشتر که در ساعت ۵:۲۶ بامداد ۵ دی ۱۳۸۲ شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند.

طبق آمار رسمی این زمین‌لرزه ۴۲ هزار قربانی، ۵۰ هزار مجروح و بیش از صدهزار نفر بی‌خانمان به جای گذاشت. این درحالی است که تعداد واقعی قربانیان به مراتب بیش از میزان اعلام شده بود. در اثر این حادثه ۹۰ درصد از سازه‌های شهر بم به کلی تخریب شدند. ارگ بم که با ۲۵۰۰ سال قدمت بزرگترین سازه‌ٔ گلی جهان بود، به کلی ویران شد.

خدا همه رفتگان در زلزله بم و رودبار را بیامرزد .

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)